T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SAMSUN / İLKADIM - Samsun Bilim ve Sanat Merkezi

ÖĞRETMENLİK MESLEK ETİĞİ

 

ÖĞRETMENLİK MESLEK ETİĞİ

 

Dünyadaki uygulamalara bakıldığında öğretmenlerin etik ilkeler çerçevesinde yetiştirilmesi, hizmet öncesi eğitim süreçlerinde başlamaktadır.

Genellikle öğretmenlere bu yükümlülükleri benimsetmek ve sürekli hatırlatmak amacıyla öğretmen andları hazırlanmıştır.

 

Öğretmenlik Meslek Etiği Öğretmen Andı

 

1. Hiçbir öğrencime zarar vermeyeceğim.

2. İnsanlığın ve insanın yücelmesi için eğitim- öğretim yapacağım.

3. Benim gözetimime bırakılmış olan öğrencilerimi koruyacağım.

4. Eğitim-öğretim yaparken öğrencilerimin ihtiyaçlarına öncelik vereceğim.

5. Öğrencilerimin iyi eğitilmesi için gereken yatırımın azaltılması çabalarına direneceğim

6. Öğrencilerimin eğitimi sürecinde mümkün olan en iyi öğrenme kaynaklarından yararlanmalarını sağlayacağım.

7. Öğrencilerimin tümünün güvenli ve sağlıklı bir çevrede bulunması için elimden geleni yapacağım.

8. Bütün öğrencilerime saygılı bir biçimde, nazik ve içimden gelen bir coşku ile öğretim yapacağım

9. Bütün öğrencilerimin gereksinmelerinin karşılanması için elimden geleni yapacağım. 10.Çevremdeki iyi insanları öğretmen olmaya teşvik edeceğim.

11.Eğer öğretme aşkımı kaybedersem meslekten ayrılacağım.

 

 

Öğretmenlik Meslek Etiği İlkeleri

 

 

1. Profesyonellik

2. Hizmette sorumluluk

3. Adalet

4. Eşitlik

5. Sağlıklı ve güvenli bir ortamın sağlanması

6. Yolsuzluk yapmamak

7. Dürüstlük-doğruluk ve güven

8. Tarafsızlık

9. Mesleki bağlılık ve sürekli gelişme

10.Saygı

11.Kaynakların etkili kullanımı

 

 

 

 

Öğretmenlik Meslek Etiği

 

Öğretmenlik mesleğinin temel etik ilkeleri Amerika Birleşik Devletleri'nin çeşitli eyaletlerinde aşağıdaki şekilde ortaya konmuştur

A. Profesyonel sorumluluk: Eğitimciler, her öğrencinin potansiyelinin geliştirilmesini sağlayacak bir atmosferin yaratılması için çaba gösterecek, çalışma standartlarına ve etik ilkelere uygun davranacaklardır.

B. Mesleki etik davranışlar: Eğitimciler, dürüstlük konusunda örnek olarak, kişisel niteliklerini sergileyerek, yasalara uyarak ve saygı göstererek mesleğin saygınlığını korumaya gayret göstereceklerdir.

C. Mesleki Uygulama ve Performans: Eğitimciler, yasa veya düzenlemelere göre mesleki anlamda yeterli bulunduktan sonra, öğretmenlik mesleğinin uygulamalarını ve mesleki performanslarını yerine getirme sorumluluğunu da üstlenerek, yeterliklerini sürekli geliştirmeye çaba göstereceklerdir.

D. Meslektaşlara Karşı Etik Davranışlar: Eğitimciler, meslektaşları ile olan ilişkilerinde etik açıdan örnek olacaklar, bütün meslek üyelerine eşit ve adil davranacaklardır.

E. Öğrencilere Karşı Etik Davranışlar: Toplumun gözünde güven duyulan biri olarak eğitimciler, her öğrencinin etkili bir yurttaş olma potansiyelini gerçekleştirmeleri sürecini ölçebilmelidirler.

F. Aile ve Topluma Karşı Etik Davranışlar: Eğitimciler, toplumdaki yurttaşlık görevini yerine getirirken, aileler ve toplumun okullarını geliştirmeye katkıda bulunan diğer kişilerle iş birliği yaparlar.

 

 

Prof. Dr. İnayet Aydın'ın "Meslek Etiği" dersi açık ders materyalidir.  Belgede öğretmenlik meslek etiği ile ilgili olduğu değerlendirilen bölümlere yer verilmiştir.

Kaynak:https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/59336/mod_resource/content/0/10%29%20%C3%96%C4%9Fretmenlik%20Meslek%20Eti%C4%9Fi.pdf

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 22.10.2021 - Güncelleme: 23.10.2023 16:55 - Görüntülenme: 289
  Beğen | 0  kişi beğendi